Martin Parr
Retrospectief

June 5, 2003 – Aug. 31, 2003 This exhibition has ended
Hal
2
This page is not available in English.

Parr richt zich op de lifestyle van de middle-class en houdt de hedendaagse Westerse, met name Britse samenleving, een spiegel voor. Het werk van Parr is provocerend en roept regelmatig discussie op. Zijn indringende fotografische methode met onverbloemd flitslicht, legt alles bloot waardoor het publiek het werk niet altijd waardeert. Met zijn vernieuwende beeltenissen en afwijkende aanpak gaf Parr de sociale documentaire een nieuwe impuls. Hij verwierf hiermee internationale waardering en navolging.

Eerste oeuvreoverzicht van Magnumfotograaf Martin Parr

Sociale documentaires

De tentoonstelling bevat de minder bekende zwart-wit foto's uit de jaren zeventig, evenals de doortastende kleurenseries uit de jaren tachtig en recent werk van de laatste tien jaar. Sinds zijn studie aan de Manchester Polytechnic staan talloze projecten op Parr's naam. Hij maakt zijn eerste fotoseries in de jaren zeventig en becommentarieert hiermee de sociale verhoudingen van de Engelse middle-class waar hij zelf ook toebehoort.
De zwart-wit serie van 'Love Cubes' (1972) geeft de altijd interessante vraag weer hoe we onze partner kiezen. In 'Home Sweet Home' (1974) wordt Parr's fascinatie voor de persoonlijke smaak duidelijk.

Het sociale landschap van de westerse samenleving, met name Groot-Brittannië, brengt hij voor het eerst in kaart met foto's van voedsel in de serie 'Junkfood'. In 1983 maakt de zwart-wit fotografie plaats voor confronterende kleurenfoto's. Drie jaar lang houdt Parr zich bezig met de serie 'The Last Resort' over het verval van de Engelse badplaats New Brighton. Internationaal breekt hij met deze serie door als sociaal bewogen en politiek fotograaf. Hierna volgen enkele fotoseries van eenzelfde sociaal getinte aard.
Inmiddels uitgegroeid tot internationaal bekende documentairefotograaf richt Parr zich met de serie 'Small World' (1995) op de internationale toerisme-industrie. Met detailopnamen legt hij in deze serie op ironische en cynisch wijze de massa vast. Sinds 1994 is Martin Parr lid van Magnum Photos.

foto_261_2.jpg
Kunsthal & Cookies
During your online visit to Kunsthal Rotterdam we always use functional and analytical cookies. To show you content such as videos and advertisements based on your interests, we ask your permission to use marketing cookies. You can adjust your preferences at any time. Read our cookie statement and updated privacy statement.
These cookies enables the website to work like it should. These cookies are not optional.
These cookies are set by third parties, like YouTube or Vimeo.
These cookies allow us to measure the usage of the website and improve it accordingly.
These cookies allow our advertising partners to offer content tailormade for you.
When you disable categories, some functionality in the website might not work correctly. It's possible to change your preferences at any time. More information.