Duane Hanson
Pop Art Sculpture

14 september 2002 – 24 november 2002 Deze tentoonstelling is afgelopen
Hal
1
Een vermoeide schoonmaakster. Een toerist in Hawaï-blouse, op gympen en met camera om de nek. Een verveelde man op een grasmaaimachine. De eenendertig levensgrote, hyperrealistische sculpturen van de Amerikaanse Pop Art kunstenaar Duane Hanson (1925-1996) in de Kunsthal Rotterdam geven een bitterzoet commentaar op de Amerikaanse consumptiemaatschappij.

Oog in oog staan met Hansons beelden is een bevreemdende en beklemmende ervaring. De tot in details geperfectioneerde figuren heffen even de grens op tussen illusie en werkelijkheid. In het kader van haar tienjarige jubileum programmeert de Kunsthal deze hernieuwde, maar ook laatste kennismaking met Hansons werk in Europa. De sculpturen van fiberglas en polyester zijn te kwetsbaar om het reizen nog langer te doorstaan.

Driedimensionale snapshots

"Ik dupliceer het leven niet, ik geef de menselijke waarden weer. Mijn werk gaat over mensen die in stille vertwijfeling leven'', zei Hanson over zijn werk. "Ik laat de radeloosheid zien, de vermoeidheid, het ouder worden, de frustratie. Deze mensen kunnen in de huidige concurrentiestrijd niet meekomen. Ze worden overlopen, zijn psychisch belast.'' Het werk van Duane Hanson is ontstaan tussen 1965 en 1996, maar zijn sculpturen zijn nog steeds erg actueel. Alleen details als sigarettenmerken en tijdschriftcovers verraden het moment van ontstaan. Hansons driedimensionale snapshots zijn beïnvloed door het werk van Jasper Johns, Edward Kienholz, Robert Rauschenberg en George Segal, kunstenaars die de popart inluidden. Zij lieten als eersten in hun werk de banaliteit en trivialiteit van de maatschappij zien.

Hoofdsponsor 

Lyondell Chemie Nederland B.V. 

foto_244_2.jpg