Ettore Sottsass
Ontwerpen in email

12 februari 2011 – 15 mei 2011 Deze tentoonstelling is afgelopen
Hal
3
De Kunsthal Rotterdam presenteert met Ettore Sottsass' ontwerpen in emaille uit 1958 een belangrijk moment in de carrière van deze Italiaanse ontwerper en architect. Sottsass bouwt eind jaren vijftig aan een oeuvre van geometrische vormen met kleur als fundamenteel element.

Aan de hand van lijnen en cirkels experimenteert hij met de levendige kleuren van emaille op vazen en borden. De ruim honderd objecten en tekeningen in de tentoonstelling liggen aan de basis van de revolutionaire ontwerpen waar Sottsass, als belangrijke vertolker van het postmoderne designcollectief Memphis, later bekend mee wordt.

Email

Cruciaal voor Sottsass' carrière zijn de jaren tussen 1957 en 1961. Hij bouwt door zijn opleiding in de traditie van het rationalisme aan een oeuvre van simpele geometrische patronen. In 1958 onderzoekt hij het complexe procedé van emailleren en de artistieke mogelijkheden ervan. Hij brengt op houten vazen en metalen borden emaille aan waardoor buitengewoon levendige kleuren ontstaan. Bij de vazen contrasteert het glasachtige materiaal met de natuurlijke warmte van de houten voet. Tegelijkertijd maakt het emaille het oppervlak van Sotsass' objecten zacht en glanzend.

De tentoonstelling presenteert deze vruchtbare ontwerpperiode die veel inzicht geeft in de ontwikkeling van zijn oeuvre, waarvan de rode Olivetti Valentin schrijfmachine uit 1969 en de expressieve Carlton boekenkast uit 1981 zijn meest bekende producten zijn.

6. Ettore Sottsass, Pastel op blauwdruk, 1958, courtesy Museo Casa Mollino.jpg
Pastel op blauwdruk, 1958

Publicatie

Bij Adarte Publishing is de bijbehorende Engelstalige publicatie 'Ettore Sottsass. Enamels 1958' verschenen (ISBN 9788-88-89082-30-0).

1. Ettore Sottsass, Geëmailleerd koperen bord, 1958, foto Enzo Asaia.jpg
Geëmailleerd koperen bord, 1958
4. Ettore Sottsass, Geëmailleerde koperen vazen met houten voet, 1958, courtesy Museo Casa Mollino.jpg
Geëmailleerde koperen vazen met houten voet, 1958