Jordy van den Nieuwendijk
Klokslag

1 oktober 2016 – 8 januari 2017 Deze tentoonstelling is afgelopen
Hal
3
Energiek en vol humor brengt kunstenaar Jordy van den Nieuwendijk (1985) met kleurrijke schilderijen alledaagse voorwerpen tot leven. In rap tempo produceert hij schilderijen, tekeningen, filmpjes en digitals. ‘Klokslag’ staat stil bij het schilderwerk van een kunstenaar die ieder medium beheerst en zich veel technieken heeft eigen gemaakt. De heldere kleuren, lijnen en duidelijke onderwerpen zoals hoeden, groenten, planten, vuur, rook en motoren vormen aanleiding om over zijn werk te filosoferen en er van alles in te ontdekken. Van den Nieuwendijks frisse blik op de wereld straalt af op zijn omgeving.

Jordy van den Nieuwendijk start zijn carrière als kunstenaar om indruk op de meisjes te maken. Tekenend op schoolbord en snelle papiertjes wordt hij om zijn cartooneske beestjes CUTE gevonden. Opklimmend van cute naar COOL kiest hij voor graffiti en onderscheidt zich door te tekenen in plaats van te schrijven. SMART. Snel wordt duidelijk dat Van den Nieuwendijk de anarchie van graffiti niet nodig heeft, of misschien wel helemaal niet past. Hij wil bekend zijn. Struikelend over zijn eigen naam – Van den Nieuwendijk is fancy noch artistic – schaft hij zich een alter-ego aan en als SUPEROBOTURBO ontwikkelt hij doorwrochte strip-achtige figuren die kleurrijk opgaan in een geheel eigen wereld. Op de dag dat hij volwassen wordt, verschaft hij zijn karakters vleselijke extra’s die zijn FANCLUB buitensporig doen groeien. In rap tempo stijgt Superoboturbo Van den Nieuwendijk boven het hoofd en als rusteloos QUICKSILVER besluit hij hem op ceremoniële wijze in de tuin van Haagse kunstacademie te begraven. Alleen het driekoppige falluskruis blijft bovengronds. Als dit de volgende dag gestolen blijkt, weet Van den Nieuwendijk dat het Superoboturbotijdperk is afgesloten. 

kunsthal_02.jpg

Een Noordwijkse outdoor-shop biedt hem een opdracht aan en daarmee opent Van den Nieuwendijk de deur naar een nieuwe wereld vol gekleurde open lijntekeningen. Weer boekt hij SUCCES – opdrachtgevers buitelen over elkaar heen van Hema en NRC tot en met Hermes, Le Monde en de New York Times – en weer gaat hij gulzig op zoek naar NEW ADVENTURES. Hij gaat nu de strijd met het canvas aan en zoekt naar sleutels om de aandacht van de kijker langer dan het gemiddelde van negen luttele seconden vast te houden. Zo daagt hij niet alleen zichzelf, maar ook de kijker uit. 

Stoompijpen, Jordy van den Nieuwendijk_KunsthalRotterdam_2016.jpg
Stoompijpen, 2016
kunsthal_06.jpg