Van Dürer tot Kiefer
Vijf eeuwen kunst op papier

13 juni 2009 – 13 september 2009 Deze tentoonstelling is afgelopen
Hal
2
De Kunsthal Rotterdam toont deze zomer een groots overzicht van vijf eeuwen kunst op papier. De unieke selectie omvat meer dan 140 werken van internationaal gerenommeerde kunstenaars. De werken zijn afkomstig uit vijftig musea uit de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen en laten een dwarsdoorsnede van de Westerse kunstgeschiedenis zien. Oude meesters als Dürer en Rembrandt, moderne kunstenaars als Toulouse-Lautrec, Edvard Munch en Picasso en hedendaagse kunstenaars als Anselm Kiefer, Louise Bourgeois en Gerhard Richter zijn voor het eerst samengebracht.

De tentoonstelling biedt vanwege de diversiteit aan musea een rijke collectie van fijne gravures, kleurrijke aquarellen, potloodtekeningen, litho's, zeefdrukken, foto's, etsen en monotypes die vanwege de kwetsbaarheid zelden publiek getoond worden. De tentoonstelling is te zien in een speciaal gebouwd paviljoen in de daglichthal van de Kunsthal. Ruim aandacht is er voor de verschillende materialen en technieken specifiek voor werken op papier.

Vijf eeuwen kunst op papier

Onder de vroegste werken zijn een prachtige gravure van Dürer (ca. 1498), een houtsnede van Michael Wolgemuth (1493) en een krijttekening van Rembrandt uit 1657. Etsen van Emil Nolde en James Ensor en litho's van Odilon Redon en Maurice Denis geven een beeld van de ontwikkelingen in de internationale kunst rond 1900. Centraal in het paviljoen wordt moderne kunst van 1900-1950 uit Duitsland gepresenteerd met werk van expressionisten als Ernst Ludwig Kirchner en Max Ernst en vertegenwoordigers van ‘Der Blaue Reiter' groep waaronder Wassily Kandinsky, Franz Marc en August Macke. Zeefdrukken van Roy Lichtenstein en Joseph Beuys en tekeningen van Louise Bourgeois schetsen onder meer een beeld van de internationale hedendaagse kunst na 1946. Uit de eenentwintigste eeuw is een getekend dagboek van Erik van Lieshout te zien.

Ontdekkingstocht

In de tentoonstelling van Dürer tot Kiefer wordt de bezoeker van harte uitgenodigd om zelf op onderzoek uit te gaan. Aan het begin van de tentoonstelling liggen vergrootglazen klaar zodat het publiek het werk van heel dichtbij kan bekijken. Op die manier kan men het verschil tussen grafische en schildertechnieken, tussen een ets en een litho, of tussen een hoog- en een laagdruk leren. Om de onderzoeker te ondersteunen wordt er ook een miniboekje aangeboden waarin de verschillende technieken worden uitgelegd.

Daarnaast zullen in de tentoonstellingen diverse kunstenaarsmaterialen te vinden zijn waarmee de bezoeker de verschillende technieken kan ontdekken. Zo kan men leren hoe een ets wordt gemaakt, met welke materialen een gouache wordt gemaakt en hoe een drukpers werkt.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een boek met essays over de geschiedenis van het verzamelen van kunst op papier en de belangrijke rol die tekeningen spelen binnen de kunstgeschiedenis. De vijfenvijftig musea uit Nordrhein-Westfalen lichten in de publicatie hun grafische verzameling en de zwaartepunten daarin toe (ISBN 978-3-941559-03-5, prijs € 19,90).

Zie ook

02) Albrecht Dürer, Hercules op de tweesprong, ca. 1498 - LR.jpg
11) Gerhard Richter, Hond, 1965 - LR.jpg