Wim Oepts (1904 - 1988)
Schilder en graficus

15 januari 2011 – 3 april 2011 Deze tentoonstelling is afgelopen
Hal
4
Gele huis
1980
De Kunsthal Rotterdam presenteert met circa honderd werken een overzicht van het werk van schilder en graficus Willem Anthonie Oepts (1904-1988).

Oepts is veel meer dan de zonovergoten landschappen waar hij zijn bekendheid mee verwierf. In de tentoonstelling staat zijn  artistieke ontwikkeling centraal. Er is werk te zien van door Charley Toorop beïnvloedde sociaal-realistische kunst uit zijn vroege carrière tot aan schilderijen uit de dertiger jaren die de fascinatie voor kunstenaars als Henri Matisse en Pierre Bonnard onthullen. Zijn sprankelende late werk dat in losse en pasteuze verftoetsen Franse landschappen verbeeldt, is eveneens ruim vertegenwoordigd.

Vroeg werk

Wim Oepts is autodidact en werkt in eerste instantie als graficus. In 1924 maakt zijn artistieke carrière grote vooruitgang na een ontmoeting met Charley Toorop die hem stimuleert te gaan schilderen. Op de tentoonstelling is te zien hoe hij zich na deze kennismaking waagt aan de schilderkunst en niet langer enkel grafisch werkt. Hij houdt vast aan de sociaal-realistische onderwerpen die hij ook voor zijn grafiek koos en schildert arbeiders in bedekte kleuren. De invloed van Toorop is zichtbaar in dit werk, met name in de manier waarop hij figuren weergeeft. Oepts verdient in de jaren twintig en dertig zijn eerste sporen in de Nederlandse kunstwereld en neemt deel aan tentoonstellingen in ondermeer het Stedelijk Museum, Amsterdam. De tentoonstelling maakt zichtbaar hoezeer dit vroege werk afwijkt van de schilderkunst waarmee hij later grote bekendheid verwerft.

Frankrijk

‘In Frankrijk voelde ik me bevrijd', aldus Oepts die in 1933 voor het eerst Parijs bezoekt en zich er later permanent vestigt tot aan zijn dood in 1988. Hij maakt kennis met het werk van (post)impressionisten en fauvisten en is in het bijzonder aangetrokken tot de kunst van Bonnard, Matisse en Derain. Als hij in 1937 in het vissersdorp Collioure gegrepen wordt door het zuidelijke licht, verandert zijn kunst radicaal. Oepts gaat meer kleur gebruiken, zijn schildertoets wordt losser. Als onderwerp kiest hij nu dorps- en havengezichten en landschappen. Met dit modern-klassieke werk, waarvan een groot aantal in de tentoonstelling is samengebracht, wordt Oepts geliefd bij een groot publiek.

Hoogtijdagen

Vanaf 1965 groeit het succes van Oepts met het jaar. Zijn werk wordt verzameld door particulieren in Nederland en Frankrijk. In de jaren zeventig maakt de kunstenaar zijn beroemdste werken. Zijn landschappen worden abstracter en zijn uit steeds grotere kleurvlakken opgebouwd die soms hevig contrasteren. Hij experimenteert met complexe composities. Het is de tijd waarin topstukken als Landschap, Zuid-Frankrijk en Provence ontstaan, waarmee Oepts zijn naam definitief vestigt als meester van het mediterrane licht.

6. Wim Oepts, Zigeuners (lowres), 1952.jpg
Zigeuners, 1952

Publicatie

Bij uitgeverij d'jonge Hond is de rijk geïllustreerde oeuvrecatalogus ‘Willem Anthonie Oepts (1904-1988)' verkrijgbaar, ISBN 978-90-89102-04-1, prijs € 44,50.

Kopie van 1. Wim Oepts, Paarse straat, 1984 (lowres).jpg
Paarse straat, 1984
5. Wim Oepts, Platanen bij Cogolin (lowres), 1957.jpg
Platanen bij Cogolin, 1957