Picasso op Papier

9 februari 2019 – 12 mei 2019
Hal
4
Voor Pablo Picasso (1881-1973) was grafiek een kunstvorm waarin hij naar hartenlust kon experimenteren. Picasso maakte meer dan 2500 prenten in de meest uiteenlopende technieken. Museum Boijmans Van Beuningen heeft bijna vierhonderd prenten in haar collectie, waarvan nu meer dan zeventig werken in de Kunsthal te zien zijn. Hoogtepunten in de tentoonstelling ‘Picasso op papier’ zijn de kleurenlino’s van stillevens, stierengevechten, mythologische voorstellingen en vooral vrouwen. De techniek van kleurenlino’s leerde Picasso zichzelf aan in 1958, toen hij al ver in de zeventig was. Deze tentoonstelling is ook het startpunt van ‘Boijmans bij de buren’, een samenwerking tussen Rotterdamse musea om delen van de Boijmans collectie komende jaren zichtbaar te houden in de stad.

Meesterlijke beheersing van de linotechniek

Tot de hoogtepunten behoort zonder twijfel de reeks van acht opeenvolgende proefdrukken van de kleurenlino ‘La Dame à la Collerette (1962)’. In deze serie met het portret van Picasso’s vrouw Jacqueline in historische kledij is prachtig te zien hoe de kunstenaar bij het maken van een prent te werk ging. In ‘La Dame à la Collerette’ komen twee facetten van Picasso’s kunstenaarschap samen: zijn meesterlijke beheersing van de linotechniek en het in zijn werk steeds terugkerende thema van de vrouw.

De vrouw als muze en model

Niet alleen in Picasso’s leven, maar ook in zijn werk hebben vrouwen een belangrijke rol gespeeld. Picasso’s creativiteit werd zelfs zo gestimuleerd door de levensgezellin of geliefde van dat moment, dat zijn omvangrijk oeuvre ook wel wordt ingedeeld naar de periode dat hij met een bepaalde vrouw samen was. Op een ets uit 1905, een van zijn vroegste prenten, komen we Madeleine tegen, een model waarmee hij een korte relatie had. De jonge Marie-Thérèse Walter, zijn minnares vanaf 1927, was de voornaamste muze voor de ‘Vollard Suite’ uit 1930-37. Deze serie is een hoogtepunt in Picasso’s grafische oeuvre. In de ‘Vollard Suite’ treedt de vrouw, in tal van variaties, op als model van een beeldhouwer. Ook wordt ze bemind en bespied door de minotaurus, half mens, half stier, in composities met sterk surrealistische trekken. In het late grafische werk blijven erotiek en voyeurisme belangrijke thema’s. Jacqueline Roque (1927-1986) is Picasso’s laatste levenspartner. Van alle portretten die Picasso heeft gemaakt, vormen die van Jacqueline de grootste groep.

Kunsthal tijdens Boijmans bij de Buren

De Kunsthal werkt mee aan het zichtbaar houden van de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen als onderdeel van het stadsbrede project ‘Boijmans bij de Buren’ waarin acht locaties participeren. Voor een periode van januari 2019 tot en met januari 2020 zijn in samenwerking met Museum Boijmans drie tentoonstellingen in de Kunsthal te zien. Na ‘Picasso op papier’ is vanaf 25 mei een tentoonstelling met prenten van Giovanni Battista Piranesi te zien. In het najaar volgt een tentoonstelling over landschappen.

Meer over Boijmans bij de Buren

De internationale collectie van Museum Boijmans Van Beuningen waaiert uit over Rotterdam. Zo’n 500 topstukken vinden de komende jaren bij acht buurlocaties in elf tentoonstellingen een plek. Bij de ‘Buren’ ontstaan nieuwe dwarsverbanden en ontmoetingen tussen de collectie van Boijmans en die van de gastlocatie. Zo blijft de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen deels te zien tijdens de renovatie van het museumgebouw. Een grootse samenwerking tussen Rotterdamse instellingen! Alle locaties en tentoonstellingen: www.boijmans.nl/buren

Pablo Picasso, Buste de femme d'après Cranach le Jeune, collectie Boijmans-LR.jpg
© Pablo Picasso, Buste de femme d'après Cranach le Jeune, 1958, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, c/o Pictoright Amsterdam 2019, foto: Studio Buitenhof, Den Haag