Stil Leven

10 december 2020 – 4 juli 2021 Deze tentoonstelling is afgelopen
Hal
7
Begin 2020 vallen steden over de hele wereld stil. Het coronavirus dwingt mensen in lockdown. Kunsthal Rotterdam opent in de laatste maand van dit uitzonderlijke jaar een tentoonstelling met twaalf foto’s die de impact van de coronapandemie laat zien. In opdracht van Stichting Droom en Daad brengen zes talentvolle, jonge Rotterdamse fotografen in beeld hoe het nieuwe virus ons dagelijks leven drastisch beïnvloedt. Khalid Amakran, Loes van Duijvendijk, Willem de Kam, Geisje van der Linden, Marwan Magroun en Naomi Modde belichten ieder vanuit hun eigen perspectief een andere kant van een stad die tot stilstand leek gekomen. Hoewel gemaakt in de stad Rotterdam zijn de fotoseries illustratief voor hoe het eraan toe ging in tal van steden wereldwijd.

Vanaf het allereerste moment dat iedereen het advies krijgt thuis te blijven en anderhalve meter afstand tot elkaar te houden, gaan de fotografen aan het werk, om pas in mei hun camera’s weer op te bergen. Het moment dat de overheid de eerste versoepelingen aankondigt en scholen weer aarzelend hun deuren openen. Een aantal van de fotografen trekt de stad in, anderen richten hun camera op het leven thuis. De opdracht die de fotografen meekrijgen is als volgt: leg de - dan al - ‘historische’ situatie waarin we zitten vast in een serie van tien foto’s. Alle foto’s zijn gebundeld in het fotoboek ‘Stil leven - Still Life’, een blijvend tijdsdocument dat bezoekers in de tentoonstelling door kunnen bladeren. In de Kunsthal worden twee foto’s per serie tentoongesteld: twaalf beelden die krachtig samenvatten op wat voor manieren de bevolking - in dit geval uit Rotterdam - omgaat met de coronapandemie.

Met de camera de stad in

Reportage- en documentairefotograaf Marwan Magroun besluit Rotterdammers in essentiële beroepen te gaan volgen. Op contrastrijke zwart-witfoto’s zijn maaltijdbezorgers met mondkapjes en vakkenvullers aan het werk. Op het rugpand van hun veiligheidshesje het advies om 1,5 meter afstand te houden. In het Erasmus MC staan de bedden in slagorde opgesteld, door een medewerker klaargemaakt om nieuwe patiënten op te vangen. Architectuur- en landschapsfotograaf Loes van Duijvendijk gaat ook de straat op. Zij legt verlaten straten en gesloten gebouwen vast. Poëtische, stedelijke stillevens zijn het, gefotografeerd in heldere kleuren. Rood-wit lint belemmert passanten op straatmeubilair te gaan zitten. Stoelen staan onaangeroerd en op zijn kop op de bar van een gesloten koffietentje. Willem de Kam brengt met zijn analoge camera in beeld hoe het dagelijks leven zich aanpast aan de nieuwe realiteit. Een jonge vrouw in quarantaine krijgt voor haar deur een tompoes geserveerd. De Kam ziet in de buitenruimte geïmproviseerde pijlen, spatschermen en borden met aanwijzingen verschijnen. In de lentezon dragen passanten op straat ter bescherming een sjaal om hun gezicht of hebben handschoenen aan. 

Het leven thuis

“Ik heb geen idee hoeveel dagen ik al thuis werk. Ik weet wel precies hoeveel afleveringen van The Office ik al heb gezien (vijftig)”, schrijft Ananta. In de serie van Khalid Amakran komen portretten en dagboekfragmenten samen. Hij maakt persoonlijke portretten van mensen in hun thuisomgeving. De openhartige tekstfragmenten onderstrepen de verveling, de twijfel ‘zou ik het al gehad hebben?’ en het gemis van naasten. Geisje van der Linden bezoekt Saif Ahmed Alhaddi in zijn appartement tijdens de lockdown. Hij vluchtte vanuit Jemen naar Nederland en kan door de pandemie nog niet verenigd worden met zijn gezin. In haar intieme serie zien we hoe Saif de tijd doorkomt binnenshuis. Hij videobelt met zijn naasten, poetst deurklinken, sport in zijn woonkamer en leert Nederlands. In het beeldverhaal van Naomi Modde wordt de impact van de coronacrisis op gezinnen en het onderwijs zichtbaar. Te zien is hoe aan de keukentafel door ouders les wordt gegeven, hoe bij tieners de verveling toeslaat en hoe de scheidslijnen tussen werk en privé in de huiskamers vervagen.

Na afloop van de tentoonstelling worden de volledige fotoseries opgenomen in het Stadsarchief Rotterdam. 

Gelijktijdig verschijnt het hardcover fotoboek ‘Stil leven - Still Life’ uitgegeven door Hannibal Books (ISBN 978 94 6388 760 1, €39,50, teksten zijn in Engels en Nederlands) waarin de volledige fotoseries van de zes fotografen zijn afgebeeld. Met een essay door schrijver en theater- en televisiemaker Wilfried de Jong en een voorwoord door conservator fotografie van Stichting Droom en Daad Hanneke Mantel. Verkijgbaar in de Kunsthal Winkel of via winkel@kunsthal.nl

Pers

Loes van Duijvendijk.jpg
Loes van Duijvendijk, Stoeltjes van de McDonald’s aan de Meent, zondag 22 maart 2020, 18.09 uur.
Naomi Modde.jpg
Familie Van den Bosch, Rotterdam-Noord, 1 mei 2020. Ira (3) is momenteel alle dagen thuis en bepaalt de sfeer in huis. Foto: Naomi Modde
Kunsthal & Cookies
Aan je online bezoek aan Kunsthal Rotterdam mag niets ontbreken, daarom gebruiken we altijd functionele en analytische cookies. Om content zoals video's en advertenties op basis van je interesses te mogen tonen, vragen we je toestemming voor het gebruik van marketing cookies. Dit kun je elk moment wijzigen. Lees onze cookieverklaring en vernieuwde privacyverklaring
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.