Kertész maakte Distortions in 1933. Het is een bijzondere serie foto's van vrouwelijke naakten gedeformeerd door lachspiegels, die onder invloed van de vernieuwingen van het surrealisme tot stand kwam. Distortions zijn een briljant onderzoek naar stijlmiddelen met een originaliteit die schuilt in de interpretatie van een klassiek onderwerp: het vrouwelijk naakt in combinatie met de moderne fotografie. Distortions vormen een uitzondering op het oeuvre van Kertész.
Klassieke fotoserie van Kertész voor het eerst in Nederland
Vrouwelijk naakt
Tijdens zijn periode in Budapest ontdekte Kertész de schoonheid van het lichaam in combinatie met de beweging en gevoeligheid van spiegelend licht. Na de oorlog in 1925 emigreert Kertész vastberaden als veelbelovend fotograaf naar Parijs, waar hij de lachspiegel ontdekt in het amusementspark 'Luna Parc'. Met medewerking van twee Russische modellen maakt hij zijn eerste Distortions. Gefascineerd door de eerste resultaten maakt Kertész nog negen series van in totaal tweehonderd afbeeldingen op negatiefformaat 4 x 5 inch. Toch blijven deze foto's voor Kertész een eenmalig experiment. In tegenstelling tot Man Ray en Raoul Ubac onderzoekt hij het surrealisme niet verder, maar ontwikkelt Kertész zijn eigen stijl die op internationale waardering kan rekenen.
