De Bode portretteert de landen waar de wielerrondes verreden worden, de bezwete lijven, de valpartijen en de ontlading bij de finish. Beelden die, waar ook ter wereld hetzelfde zijn en bij de wielersport horen, maar gemaakt op onbekende locaties met anonieme hoofdrolspelers.
Bijzondere wielerfotografie
Chris de Bode beoefent geen standaard wielerfotografie. Zijn camera richt zich doorgaans niet op de finish, de kopgroep of het peloton, maar op de toeschouwers langs de kant van de weg en de omgeving van het parcours. In Colombia passeren de renners streng kijkende agenten en een gereed staande tank. In Cuba staan turnsters in een volgepakt stadion opgesteld in een geometrische figuur en zwaaien ze met vlaggen om de sporters te verwelkomen. In Senegal koersen de deelnemers langs wonderschone natuur. In Qatar stuiven de fietsers door het stof van de woestijn, nagekeken door een groepje vrouwen in boerka. Een enkele keer zijn de sporters zelf onderwerp van De Bode's foto's. Hij fotografeert ze voor of na hun race, geknield in de kerk of gutsend van het zweet neergeploft naast de fiets.
Publicatie
Bij Uitgeverij Mets & Schilt verschijnt 'Tour du Monde, Colombia, Cuba, Senegal, Eritrea, Qatar, China' (ISBN 978 90 5330 556 0, Engels en Nederlands, hardcover) met een voorwoord van wielerdeskundige en Radio 1 verslaggever Jeroen Wielaert
Zie ook

