Gefascineerd door zijn nieuwe omgeving begon hij eind jaren '40 te fotograferen, aanvankelijk als leerling van Alexey Brodovitch, Lisette Model en Sid Grossman. In de periode die volgde, besteedde hij elke vrije minuut aan de fotografie. Het werd de obsessie van zijn leven. In zijn meer dan dertig jaar omspannende carrière legde hij New York vast zoals hij de stad zag: een burleske verzameling van de meest uiteenlopende types en situaties. Als stille observator met fototoestel baande hij zich een weg naar de hoogste regionen van de fotografie van zijn tijd.
Eerste overzicht van de Amerikaanse fotograaf Levinstein
Leon Levinstein had een voorliefde voor de armere wijken van New York, Lower East Side, de drukke stranden van Coney Island, Times Square en Central Park, maar ook Haïti, Mexico en India - stuk voor stuk plekken waar het drama zich op straat afspeelt. Hij was continu op zoek naar scènes vol leven, naar individuen op momenten van extreme intensiteit. Hoewel hij zich als fotograaf altijd temidden van het drukke leven bevond, zijn er op zijn foto's vrijwel nooit meer dan een of twee personen afgebeeld. Hij benaderde zijn onderwerpen behoedzaam, niet zelden in omtrekkende bewegingen, veranderde regelmatig standpunt en camera-instelling, om uiteindelijk met een vaak drastische uitsnede zonder sentimentaliteit of ironie te reageren op een gegeven situatie. Dat levert een beeldtaal op die tederheid en vitaliteit op verrassende wijze combineert. In de tentoonstelling 'Obsession' is deze belangrijke Amerikaanse fotograaf met een selectie van 65 originelen vertegenwoordigd.
Samenwerking
N.B.C., Parijs
