De zoektocht naar schoonheid is het centrale thema in zijn werk. Verschillende fotoseries tonen verwelkte bloemen, verleidelijke naakte of verbonden lichamen en mystieke landschappen. De veelal geënsceneerde en gestileerde foto's vinden hun inspiratie in de beeldtaal van diverse media waaronder de mode- en reclameindustrie. Voor het eerst worden de verschillende series naast elkaar gepresenteerd.
Beauty
Aspecten van schoonheid (Beauty) zoals schoonheidsidealen, vergankelijkheid en maakbaarheid vormen de rode draad in Van der Vlugts werk. Zoals in de bloemstillevens uit de serie ‘Buds' waarin schoonheid zich onverwachts manifesteert in verdorde bloemen. In de dubbelportretten en -naakten uit de serie ‘Before & After' refereert hij aan de cliché advertenties voor beautycentra. In de serie ‘I like...' geeft Van der Vlugt zijn modellen een tweede huid met cacaopoeder, zalm of kaas. Het levert beelden op die vervreemdend werken. Van der Vlugt reageert op de huidige make-over industrie met de serie A New Day, een imaginaire beautykliniek voor plastische chirurgie. Bij naakten wordt bloesem geïmplanteerd als metafoor voor lente en vruchtbaarheid, waarmee de serie de tegenstrijdigheid tussen eeuwige jeugd en vergankelijkheid toont.
Op zoek naar beauty reisde Van der Vlugt ook naar de drie dorpen in de wereld die Beauty heten, respectievelijk in Kentucky, West Virginia en in Zuid-Afrika. Dit resulteert in een serie landschapsfoto's waarin eenzaamheid en desolaatheid alsook de letterlijke schoonheid van het gewone en alledaagse voorop staat.
De serie ‘Rejects' neemt een bijzondere plaats in. Foto's die Van der Vlugt gedurende de afgelopen 15 jaar in opdracht maakte voor magazines als Avenue, Dutch of La Vie en Rose en voor diverse reclamecampagnes. Alle foto's zijn ooit gecensureerd of afgewezen en niet eerder gepubliceerd, en dus geheim gebleven.
Publicaties
Beauty and Other Secrets (ISBN 978 90 89100 10 8, € 49,50), Uitgeverij d'jonge Hond
A New Day (ISBN 978 90 89100 48 1, € 22,50), Uitgeverij d'jonge Hond
Rejects (ISBN 978 90 89100 19 1), Uitgeverij d'jonge Hond
Zie ook

