Voor zijn project reist Roemers naar steden in Nederland, Duitsland, China, Oekraïne, India, Senegal en de Verenigde Staten. In de openbare ruimte bouwt hij met zijn team een mobiele fotostudio: een wit doek van 12 meter lang en 6 meter hoog dat alle visuele afleiding wegneemt. De neutrale setting legt de nadruk op mens en voertuig, en laat kleine details zoals houding, blik en materiaal spreken. In Dakar, Senegal fotografeert Roemers de autoverkopers Aïcha, Yvonne, Fatimata en Becaya met een felrode Mini Cooper. Zu’en poseert met haar zoontje op de scooter in Shanghai en in Bengaluru, India staan Hariom en Vinoth in hun ijscowagen voor de lens.
De kleurrijke en gevarieerde beelden tonen hoe mobiliteit wereldwijd verschilt, en raken tegelijk universele thema’s als milieu, gender, sociale klasse en individualiteit. Voor sommigen is een voertuig puur praktisch, voor anderen een verlengstuk van hun identiteit. De portretten zijn voorzien van slechts vier gegevens: naam, beroep en voertuigmerk en locatie – een eenvoudige combinatie die ruimte laat voor verbeelding en eigen interpretatie van de beschouwer.
Over Martin Roemers
Martin Roemers (1962, Oldehove) studeerde aan de AKI Academie voor Beeldende Kunst in Enschede en werkt al jarenlang aan langlopende projecten die resulteren in tentoonstellingen en fotoboeken, waaronder Kabul, Relics of the Cold War, The Eyes of War (van 3 mei t/m 24 augustus 2012 in de Kunsthal te zien) en Metropolis. Zijn werk werd geëxposeerd in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Australië, en is opgenomen in collecties van onder andere het Rijksmuseum (Amsterdam), Museum of Fine Arts (Houston) en Getty Research Institute (Los Angeles). Roemers won tweemaal een World Press Photo Award, naast diverse andere onderscheidingen.
Publicatie
Op 7 oktober 2025 verschijnt het fotoboek Homo Mobilis bij uitgeverij Lannoo, 208 pagina’s, EAN: 9789020992359. Verkrijgbaar in de Kunsthalwinkel en -webshop voor EUR 49,99.

