Harry Lammertink had als kind een zwakke gezondheid. Voor langere tijd was hij aan bed gekluisterd. De beperking van zijn bewegingsvrijheid betekende het begin van zijn carrière.
Bij zijn dood liet Yrrah ruim 7.000 tekeningen na. Hij bouwde een oeuvre op dat een duidelijke voorkeur laat zien voor de schaduwzijde van de mens.
Voor een belangrijk deel wordt het geregeerd door thema's als dood, religie, militarisme, man-vrouw verhouding, ziekte en verval. Bovenal was Yrrah geobsedeerd door vrouwen en had hij een intense afkeer van kerk en fascisme.
Lammertink had een virtuoze tekenhand en was in staat de machtsverhouding tussen mensen, de drang tot overheersing en vernedering, hypocriet gedrag en hulpeloosheid op onverbloemde wijze aan de kaak te stellen.
In de loop van de tijd verlaagde Yrrah het perspectief in zijn werk, waardoor hij zijn personages monumentaal kon neerzetten. Gaandeweg namen zijn figuren vervaarlijke proporties aan.
