4 februari 2016

Tot en met zondag 7 februari a.s. kunnen bezoekers genieten van de indrukwekkende tentoonstelling ‘Keith Haring. The Political Line’ in de Kunsthal. Daarna gaan de ruim 130 kunstwerken weer terug naar hun bruikleengevers over de hele wereld. Ruim 115.000 bezoekers uit binnen- en buitenland hebben de afgelopen maanden de sociale en politieke kant van de wereldberoemde kunstenaar (her)ontdekt en ervaren hoe relevant het werk van Keith Haring nog steeds is. Publiek en pers hebben ‘The Political Line’ buitengewoon positief ontvangen, zo blijkt uit de talrijke publicaties en de vele aanbevelingen op social media.

Het succes van de tentoonstelling is versterkt door de vele initiatieven en samenwerkingen in en buiten Rotterdam. De buitelende figuren en blaffende honden in de iconische beeldtaal van Keith Haring trekken, in samenwerking met o.a. RET en de ondernemers aan de Nieuwe Binnenweg, nog steeds een spoor door Rotterdam. Bijenkorf Rotterdam heeft een prachtige etalage gemaakt in Keith Haring stijl en Schmidt Zeevis bood verse haring tijdens events. 

Onder Keith Harings motto ‘Art is for Everyone’ hebben 55 inzendingen meegedongen naar uitvoering tijdens een community art project op Lowlands, Rotterdam CS en in het Museumpark. Aan de speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelde trailer werkten aansprekende Rotterdammers mee waaronder Ivo Opstelten en Chris Versteeg. Tijdens het drukbezochte Keith Haring Weekend met o.a. HipHopHuis, Rewriters 010, House of Vineyard en Opperclaes herleefden de jaren 80 en er was een MASH-UP! met IFFR en North Sea Jazz, waarbij bezoekers de tentoonstelling ’s avonds en met muziek konden beleven. 

Julia Gruen, directeur van de Keith Haring Foundation, en gastcurator Dieter Buchhart hebben het publiek meerdere malen meegenomen op een meeslepende tour langs het werk. Ook haakte de Kunsthal aan op Wereld Aids Dag; bezoekers konden in de tentoonstelling hun betrokkenheid tonen.  

Enkele Fact & Figures

  • Bijna 20.000 jongeren onder de 18 jaar bezochten de tentoonstelling (waaronder circa 9.000 leerlingen in schoolverband).
  • Hotels in Rotterdam waaronder Hotel New York en Inntel Hotels haakten aan met een speciaal ‘Keith Haring’ arrangement.
  • De Keith Haring Pop Shop was succesvol in de verkoop van merchandise (bijna 1.700 tentoonstellingscatalogi, ruim 15.000 ansichtkaarten, 6.000 buttons en magneten en ruim 1.600 Art Bags. Van deze laatste komt de opbrengst volledig ten goede aan STOP AIDS NOW!).
  • Ontwerper Johan Moorman heeft, in gezamenlijke opdracht van Nationale-Nederlanden en de Kunsthal, een zestienmeterlang ontwerp gemaakt als ode aan Keith Haring. Dit werk is t/m 7 februari te zien in het NN DE Café in het gebouw Delftse Poort in Rotterdam.
  • De Keith Haring audiotour is goed beluisterd (door 6% van de bezoekers) en er zijn bijna 250 rondleidingen gegeven door UrbanGuides.
  • De Kunsthal was gedurende de tentoonstelling locatie voor meer dan
  • 30 bedrijfsontvangsten, ontbijtjes, netwerkbijeenkomsten én een bruiloft! 
Keith Haring Weekend_11 okt 2015_Kunsthal Rotterdam_Foto Bas Czerwinski (164).jpg
Keith Haring Weekend_10 okt 2015_Kunsthal Rotterdam_foto Bas Czerwinski (63).jpg
Keith Haring Weekend_10 okt 2015_Kunsthal Rotterdam_foto Bas Czerwinski (43).jpg