15 oktober 2015

De Kunsthal Rotterdam presenteert met trots haar nieuwe website. Ontwerpbureau Fabrique ontwikkelde een rijke en verrassende website die het contrastrijke en diverse programma van de Kunsthal laat zien. De tijdlijn op de homepage toont ‘de collectie’ van bijna 25 jaar aan opvallende tentoonstellingen in de Kunsthal.

Sinds 1992 neemt de Kunsthal een unieke positie in binnen het Nederlandse culturele landschap. Met contrastrijke en spraakmakende tentoonstellingen en activiteiten en altijd meerdere tentoonstellingen tegelijk, weet de Kunsthal op innovatieve en laagdrempelige wijze steeds weer nieuw publiek aan zich te binden. Fabrique [merken, design & interactie] ontwikkelde een kleurrijke website die past bij het dynamische karakter van de Kunsthal. 

Dwalen door de tijdlijn

Het meest opvallende van www.kunsthal.nl is de tijdlijn op de homepage. De tijdlijn toont niet alleen wat er nu en straks in de Kunsthal te zien en te doen is, maar biedt ook een chronologisch en kleurrijk overzicht van bijna 25 jaar aan tentoonstellingen. Het toont het ‘museum zonder collectie’ als toverdoos. De website nodigt uit om al swipend en scrollend door de tentoonstellingen te dwalen en te ontdekken. Van moderne meesters en hedendaagse kunst tot vergeten culturen, fotografie, mode en design. Grote namen naast bijzondere ontdekkingen, van een hoge kwaliteit en met ruimte voor de actualiteit en het persoonlijke verhaal. Ook de vele activiteiten komen terug op de homepage en op een overzichtspagina en benadrukken het ‘Palais des Festivals’ gevoel: in de Kunsthal is altijd iets te doen.

Een brede kijk op cultuur

De striping in het design sluit aan bij de eerder door Teldesign ontwikkelde routing en signing in het Kunsthal gebouw. De vele hoeken en robuuste letters in de vormgeving zorgen voor een stoere visuele uitstraling, passend bij de architectuur van Rem Koolhaas. Iedere webpagina vormt een tentoonstelling op zich, met ruimte om de vele samenwerkingspartners van de Kunsthal zichtbaar te maken. Met bijzondere video’s, integratie van social media en uitstapjes naar maatschappelijke onderwerpen geeft de website een brede kijk op kunstenaars, kunststromingen en culturen. Zo verbindt de website kunst, cultuur en maatschappij; net als de Kunsthal zelf.