do + Droog Design = do create

1 juni 2000 – 10 september 2000 Deze tentoonstelling is afgelopen
Hal
3
De Kunsthal Rotterdam presenteert deze zomer het project 'do create', een initiatief van Droog Design en reclamebureau KesselsKramer. 'do' is een bijzonder merk, omdat het een actieve relatie met de consument aangaat. De ontwerper maakt een product waar de gebruiker nog iets mee moet doen. Het ontwerp is nog niet af en de gebruiker moet het dan ook verfraaien of voltooien en er zijn eigen personal touch aan geven.

Zo ontwierp Jurgen Bey een serie stoelen, getiteld 'do add'. Eén van deze stoelen heeft vier poten waarvan er een korter is dan de andere. De eigenaar van de stoel wordt uitgedaagd om de korte poot te ondersteunen met iets uit zijn eigen leefomgeving; boeken, tijdschriften of zelfs een bijzettafel. 'do scratch' is een lamp-ontwerp van Marti Guixé. De lamp heeft een mat zwart oppervlak waar geen licht doorheen komt. De eigenaar van de lamp moet er zelf patronen inkrassen om zo zijn persoonlijke lichtbron te creëren. De stalen kubus 'do hit' van Marijn van der Poll wordt geleverd met een bolle hamer, zodat de co-designer er met een aantal fikse klappen een stoel van kan maken. Veel van de ontwerpen zijn in het kader van het steeds vaker opduikende begrip onthaasting te plaatsen. Wie een 'do create' product koopt, moet aan het werk, verliest tijd. Sinds 1993 presenteert Droog Design het werk van jonge ontwerpers en initieert experimentele projecten. Kenmerkend is de 'droge' uitwerking van zeer duidelijke, in deze tijd passende concepten en de heldere en sobere producten. Droog Design behoort inmiddels tot de top van het avant-garde design.

Publicatie

Droog Design, Spirit of the Nineties

foto_198_2.jpg