Street Dreams
How Hiphop took over Fashion

15 juni 2019 – 15 september 2019
Hal
1
Kunsthal Rotterdam presenteert in samenwerking met het HipHopHuis en gastcurator Lee Stuart een tentoonstelling over hiphop en haar invloed op mode en lifestyle. ‘Streetwear’ dicteert het tempo en de esthetiek van de mode-industrie en verandert de manier waarop deze industrie zich ontwikkelt. Hiphop is dé toonaangevende jongerencultuur die de hitlijsten en het wereldwijde straatbeeld domineert: van inspiratiebron voor high fashion brands tot het gangbaar maken van sportswear als dagelijkse outfit.

The Bronx is de geboorteplaats van de hiphopcultuur. Deze wijk van New York staat in de jaren 70 letterlijk en figuurlijk in brand. Geweld, armoede en discriminatie zijn aan de orde van de dag. Hier ontstaat een 'do it yourself' cultuur waarin originaliteit en ‘credibility’ centraal staan. Creativiteit is de essentie van hiphop, en fashion is hierin het verbindende element. Al ben je voor een dubbeltje geboren, je kunt er nog wel uitzien als 'a million bucks'. De tentoonstelling ‘Street Dreams: How Hiphop took over Fashion’ toont – met beeldende kunst, fotografie en video-installaties – de looks, de codes en de creatieve kracht van hiphop waarbij de focus ligt op de oorsprong en de achterliggende filosofie van deze straatcultuur. 

A Trip Down the Momery Block

De Nederlandse kunstenaar Victor D. Ponten gebruikt de Rotterdamse West-Kruiskade als decor voor zijn video-installatie ‘A Trip Down the Memory Block’. Zestig Rotterdammers – subliem aangekleed door fashion stylist Isis Vaandrager – vormen een levende tijdlijn, waarin de ontwikkeling van de hiphopstijl door de jaren heen te zien is. In slow motion komen verschillende looks, gebaseerd op dertig iconische videoclips, voorbij. Zo poseren de hiphop liefhebbers in herkenbare outfits van onder andere LL Cool J, Salt-n-Pepa, Dr. Dre, Lil' Kim en Kanye West. 

The Gallery

‘The Gallery’ weerspiegelt met topstukken van hedendaagse kunstenaars de hiphopdroom: zeer succesvol zijn, trot en de ‘attitude’. Er is onder meer werk te zien van kunstenaars Nick Cave, Thomas J. Price en Kehinde Wiley. Deze laatste staat bekend om zijn kleurrijke en geornamenteerde variaties op klassieke schilderijen waarin hij de zwarte man centraal zet. Beelden van fotografen als Jamal Shabazz, Janette Beckman en Dana Lixenberg laten de begin jaren van hiphopfashion zien. Ook is het bijzondere videokunstwerk ‘Winter in America’ uit 2006 van kunstenaars Hank Willis Thomas en Kambui Olujimi te zien, over de koelbloedige moord op de neef van Willis Thomas. En verder de iconische foto van Djamilla Rosa Cochran van rapper Cam’Ron in zijn roze nertsmantel waarmee hij in 2002 op de Fashion Week in New York verschijnt.

The Masters

In deze ruimte spreken pioniers en sleutelfiguren uit de hiphop-fashionindustrie het publiek toe in een meer dan levensgrote immersieve ruimtelijke installatie, speciaal ontwikkeld voor de tentoonstelling. Helden als April Walker, David Fischer en Angelo Baque delen hun persoonlijke verhaal over hun rol in de hiphopgeschiedenis en invloed op de huidige mode-industrie. In het begin van hun carrière lopen ze tegen hoge muren op, inmiddels staan de deuren van gerenommeerde modehuizen wagenwijd open. Nederland kent ook grote gamechangers onder wie Edson Sabajo, medeoprichter van het kledingmerk Patta, die zijn verhaal ook in ‘The Masters’ deelt. 

The Streets

Hiphop, ooit begonnen in The Bronx, is nu een wereldwijd fenomeen! Jongeren staan urenlang in de rij voor een productlancering van een unieke samenwerking zoals Nike x Patta. Met sneakers naar kantoor, het dragen van sportkleding buiten de sportschool; het is heel normaal geworden. Nieuw hiphoptalent staat op en neemt het stokje over van hun voorgangers. ‘The Street’ reflecteert het huidige straatbeeld en biedt de kans om na te denken over ‘the next step’. 

Pers

Kick-off met Winne

9. Untitled Navajo Nation.jpg
Dana Lixenberg, Untitled (Navajo Nation), 1998, © foto Dana Lixenberg. Courtesy of the artist and GRIMM Amsterdam, New York