Van eenvoudige sushibars tot exclusieve à la carte restaurants, ijssalons en zelfs de Japanse vestigingen van Mac Donalds en Kentucky Fried Chicken. Overal staat een vitrine voor de deur met het menu erin uitgestald. Welbeschouwd vormen de nepgerechten prachtige voorbeelden van ambachtelijk vakmanschap. De techniek van deze nepgerechten voert terug naar de jaren twintig toen in Japan namaakgerechten van was werden geïntroduceerd ter vervanging van de kostbare gewoonte van het tonen van echte gerechten. Nepfruit, rijstgerechten, sushi, sashimi en tal van andere gerechten werden door de restaurants handmatig vervaardigd. Voor vleesgerechten gebruikte men dezelfde materialen en technieken als bij anatomische waspreparaten.
Het vakmanschap van nepgerechten
Een van de eerste bedrijven die op grotere schaal voor restaurants ging produceren, was Takizo Iwasaki, die in 1932 de basis legde voor het huidige Iwasaki INC. Vaak stuurde een kok echte voorbeelden van de door het restaurant bestelde gerechten op naar Iwasaki, waar het zo echt mogelijk werd gekopieerd. Inmiddels heeft de kunst van het namaken zich verregaand geperfectioneerd en worden jaarlijks competities gehouden.
