Mathias Kessler
Here and now!

12 september 2015 – 31 januari 2016 Deze tentoonstelling is afgelopen
Hal
3
Das Eismeer, Die Gescheiterte Hoffnung, 2012
De Kunsthal Rotterdam organiseert de eerste solotentoonstelling in Nederland van de Oostenrijkse kunstenaar Mathias Kessler (1968). Het werk van Kessler is een onderzoek naar de (historische) relatie tussen mens en natuur.

Opgegroeid in de Oostenrijkse Alpen ziet hij een conflict tussen realiteit en fantasie bij het ervaren van de natuur. Gedurende zijn jeugd voelt het alsof hij "opgroeit in de vakantie van iemand anders". Kessler is gefascineerd door de menselijke interpretaties van de natuur en de esthetische representatie ervan. Serieus maar met humoristische ondertoon ontwikkelt hij installaties over natuurlijke processen, simuleert hij ‘natuurlijke' landschappen en creëert hij actuele interpretaties van cultuurhistorische noties van de natuur. Digitale fotografie en de beeldtaal van het romantische landschapsgenre spelen een belangrijke rol in Kesslers werken die visueel prachtig en tegelijkertijd confronterend zijn.

Vergankelijkheid en romantische landschapschilderkunst

De werken in de tentoonstelling ‘Here and Now!' zijn gebaseerd op Kesslers eigen ervaringen uit zijn jeugd en op zijn reizen naar overweldigende natuurgebieden over de hele wereld zoals Antarctica en Zuid-Amerika. Zijn werk toont verwijzingen naar de westerse kunstgeschiedenis zoals de vergankelijkheid in ‘vanitas' stillevens en de negentiende-eeuwse romantische landschapschilderkunst. De Kunsthal presenteert enkele belangrijke installaties uit zijn oeuvre die met innovatieve technieken belangrijke thema's zoals economische belangen en onze omgang met natuurlijke hulpbronnen aan de kaak stelt.

Zoom
1/9
Zoom
2/9
Zoom
3/9
Zoom
4/9
Zoom
5/9
Zoom
6/9
Zoom
7/9
Zoom
8/9
Zoom
9/9

‘Nowhere to Be Found'

Centerpiece van de tentoonstelling is de installatie ‘Nowhere to Be Found', die bestaat uit een mensenschedel in een aquarium omgeven door levende koralen. Zoutwater en UV licht bootsen de tropische omgeving na en creëren een artificiële omgeving waarin de koralen het grootste deel van hun energie uit de schedel halen. De schedel vergaat langzaam en laat zijn eiwitten achter in het zoutwater waarmee de koralen zich voeden. Net als andere levende wezens zullen de koralen ‘vechten' om licht en voedsel. Sommige koralen zullen het niet redden, anderen overleven het op de schedel en vormen een intrigerend schouwspel.

‘The Sea of Ice / The Wreck of Hope'

In zijn installatie ‘The Sea of Ice / The Wreck of Hope' onderzoekt Kessler hoe de kijk van de mens op het landschap transformeert van een romantische blik naar een opportunistische pre-industriële blik. Hij creëert Casper David Friedrichs schilderij ‘The Sea of Ice, 1823-24' in een architectonisch 3D geprint landschap. Deze kunststof replica staat in het vriesvak van een koelkast vol bier die onderdeel is van een traditioneel Oostenrijkse ‘Stammtisch' setting. En ja, er is gratis bier! Door de koelkast te openen zorgt publiek voor het aangroeien van het ijs terwijl het onder het genot van een biertje kan discussiëren over kunst en andere wereldzaken. De installatie functioneert hiermee ook als sociale sculptuur.

‘Sunset in Simulacrum'

Het werk ‘Sunset in Simulacrum' is een grootschalig billboard van een tropische zonsondergang. Schaamteloos combineert Kessler in dit werk zijn eigen fotomateriaal met digitaal geproduceerde 3D beelden. Het resultaat is een compositie zoals je die in een toeristische brochure tegenkomt. Het is moeilijk te onderscheiden wat de ‘objectieve' werkelijkheid is en wat digitaal gemanipuleerd is.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt de uitgebreide publicatie ‘Mathias Kessler. Nowhere to Be Found' met een selectie van zijn belangrijkste werken begeleid door teksten van onder meer Emily Ansenk (inleiding), kunsthistoricus Dieter Buchhart, Stephan Berg (directeur Kunstmuseum Bonn) en interviews met kunstenaars Mark Dion, David Brooks en David A. Ross (voormalig directeur Whitney Museum en SFMoMA). Eindredactie Dieter Buchhart, uitgeverij Hatje Cantz, ISBN 978-3-7757-3823-1, € 48. 

Pers

Vul uw gegevens in als u bestanden bij deze tentoonstelling wilt downloaden.

Open formulier

image001.jpg
Aquarium tank, human skull, various live corals, LED light with UV spectrum, saltwater filter, pump, plumbing, and wooden pedestal
04_Mathias Kessler_Sunset in Simulacrum 03, New York_2014_lowres.jpg
Sunset in Simulacrum 03, New York, 2014
image011.jpg
Vrijdagavond geopend
Op vrijdag 19 april - tijdens Friday Night LIVE - zijn alle tentoonstellingen tot 22:00 uur open.
Boek je tickets
Kunsthal & Cookies
Aan je online bezoek aan Kunsthal Rotterdam mag niets ontbreken, daarom gebruiken we altijd functionele en analytische cookies. Om content zoals video's en advertenties op basis van je interesses te mogen tonen, vragen we je toestemming voor het gebruik van marketing cookies. Dit kun je elk moment wijzigen. Lees onze cookieverklaring en vernieuwde privacyverklaring
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.