Fotografie versus politiek
Aanvankelijk richtte Modotti zich op de formele esthetiek. Door haar betrokkenheid bij de politieke en sociale hervormingen, werden haar beelden echter steeds realistischer. Landarbeiders waren haar voornaamste onderwerp. Ze maakte voornamelijk sociaal maatschappelijke reportages om de revolutie te dienen. Het oeuvre van Tina Modotti laat geen idylle zien, ze brengt het lijden van het Mexicaanse volk naar voren. Steeds meer raakte ze betrokken bij politieke activiteiten van haar kunstenaarsvrienden, zoals Diego Riviera en Frida Kahlo. Als lid van de communistische partij (vanaf 1927) kreeg ze steeds meer de drang een keuze te maken tussen kunst en politiek. Kort na haar tentoonstelling The First Revolutionairy Photographic Exhibition in Mexico en verwikkelingen omtrent de gewelddadige dood (1930) van haar minnaar Antonio Mella, werd ze verbannen naar Europa. Via Rotterdam reisde ze naar Berlijn, waar ze voor het laatst fotografeerde. In de Spaanse burgeroorlog was ze actief als verpleegster. Na deze oorlog week Tina Modotti uit naar Mexico. Enkele jaren later, in 1942, stierf ze onder verdachte omstandigheden.
Publicatie
Fotografien & Dokumenten, 1996
Samenwerking
Galerie Bilderwelt, Berlijn
