14 juli, 2020 - 23 augustus, 2020

De All you can Art 5 Summerschool is van start! 25 creatieve talenten - van alle leeftijden, achtergronden en opleidingsniveaus - doen mee en krijgen de kans om zich zes weken lang op artistiek gebied te ontwikkelen. Alle studenten gaan onder begeleiding van gerenommeerde kunstenaars experimenteren, meewerken en debatteren. Hoe dat gaat, lees je in deze blog. Volg de Summerschool studenten 2020 en kom ook meedoen in het open atelier!

WhatsApp Image 2020-08-06 at 19.34.46 (1).jpeg
Wendy Reule, foto: Jamie Deen

All you can Art Summerschool
Door de ogen van: Wendy Reule (15)

De jongste deelnemer aan de Summerschool kon bijna niet meedoen, vanwege de anderhalf uur durende reistijd naar Rotterdam. Gelukkig heeft ze een oplossing gevonden en nu staat ze elke dag vroeg op om kunst te maken. Wendy brengt elke zomervakantie door op een zomerkamp, maar dit jaar werd ze gegrepen door de kleurrijke All you can Art oproep voor aanmeldingen. Dus besloot ze mee te doen, simpelweg omdat ze het leuk vindt om kunst te maken. Op den duur wil ze graag kunstdocent worden.

Wat ze al geleerd heeft is dat ze meer geduld moet hebben met haar eigen werk. Meestal raakt ze snel haar motivatie kwijt en wil ze snel verder gaan met een ander project. Maar het werken met en het leren van andere studenten en docenten heeft haar mind-set veranderd.

In Crooswijk werkt Wendy aan een grote, roze wolk van purschuim en kippengaas. Het object zo groot dat er een persoon in past en aan de binnenkant van de wolk kan kijken. Wendy is van plan om de binnenkant te versieren, zodat je in de droomwereld van iemand anders kunt kijken. Een ander project waar ze mee bezig is, is het schrijven van een sprookje dat de basis moet vormen voor een ander werk: waarschijnlijk een dans of een voorstelling. We kunnen niet wachten om te zien wat Wendy vervolgens maakt!

AYCACROOSWIJK29 LR.jpg
Foto: Desirée Schippers

Week 3 
Dinsdag 28 t/m 31 juli

De groep in de Kunsthal begint de week met vrij werk, om door te gaan met eerder gestarte projecten. Kunstenaar Quinda Verheul neemt de studenten in de middag mee in een oefening om te laten zien hoe je met een groep mensen in relatief korte tijd iets groots kan maken. Tussen de bomen achter de Kunsthal in het Museumpark spannen ze touw en koord, waar ze vervolgens lichte materialen ophangen. De volgende dag blijkt het werk weggehaald te zijn, waardoor de studenten op een onverwachte manier verder moeten met het werk. Een les in performance art volgt, ook in de buitenlucht: in een grote kring krijgen de studenten om de beurt de opdracht een actie of beweging te maken die door de rest van de groep wordt herhaald. Naast wat vrij werk, reageren de studenten op donderdag op het weghalen van hun werk: ze maken borden om ‘in gesprek’ te gaan met de onbekenden die het buitenproject hebben weggehaald. Ook op vrijdag wordt er buiten gewerkt: met het lichaam als canvas verven de studenten op elkaar, maken ze jurken, capes etc. Vervolgens maken de studenten een videoperformance, uitgedost in deze zelfgemaakte outfits.

AYCACROOSWIJK21 LR.jpg
Foto: Desirée Schippers

De groep in Crooswijk begint de week met een opdracht van kunstenaar PJ Bruyniks: teken zes vierkanten op een vel papier en zet in elk je eigen associatie. Hij vraagt de studenten er vervolgens een dobbelsteen van te maken en daar zelf in twee groepen een spel mee te verzinnen. Ook is er ruimte voor vrij werken aan doorlopende projecten. De volgende dag gaat het grootste deel van de groep met Dik Kreuk en Renee van Tol naar een kringloopwinkel op daar spullen te verzamelen voor in het werk van de studenten. Tegelijkertijd gaan enkele studenten naar het participatiecentrum van Crooswijk om er een raamschildering te maken. De studenten maken bovendien foto’s van Crooswijk. Op donderdag bespreken ze een eerdere huiswerkopdracht: maak een video van één minuut in je omgeving. De video’s worden besproken terwijl de maker onbekend blijft en de studenten hun eigen associaties met de video delen. Op de laatste dag van de week neemt Dik Kreuk enkele studenten mee naar Verhalenhuis Belvédère. Het andere deel van de groep maakt met kunstenaars Travis Geertruida en Andrea Ortega een pinhole camera en neemt het object meteen in gebruik. Enkele studenten transformeren de wc in een donkere kamer en ontwikkelen er foto’s!

IMG_8437 LR.jpg
Foto: Jamie Deen

Zaterdag Summerschool 1 augustus

De zaterdaggroep begint de dag met een 2D-opdracht van Quinda Verheul waarbij de studenten geen potloden, stiften of pennen mogen gebruiken om iets af te beelden. Enkel objecten mogen op een vel een verbeelding maken, in een gezamenlijk thema, bedacht door de groep. David Bade geeft de studenten de opdracht om een sculptuur van kei en ijzerdraad te maken en die een plek te geven in de ‘jungle’ van het auditorium.

All you can Art 5_Kunsthal Rotterdam_18 juli_foto Liesbeth Labeur (7)_LR.jpg
foto: Liesbeth Labeur

Week 2
Dinsdag 21 juli t/m vrijdag 24 juli

De tweede week van de Summerschool betekent een wisseling van locatie voor de groepen. Een nieuwe opstartopdracht voor de groep in de Kunsthal is om ’s ochtend onderweg goed om je heen te kijken en vervolgens in acht minuten een tekening te maken. Een handige oefening om de hand-oogcoördinatie op te wekken in de ochtend. De studenten beginnen aan een langlopende opdracht van Pris Roos: een tapijttegel maken voor Pris’ werk ‘Het Glazen Huis’. Deze installatie mist nog een vloer en geïnspireerd op de wandtapijtententoonstelling ‘Extra Large’ in de Kunsthal gaan de studenten aan de slag. Ook houden de studenten zich bezig met een andere Kunsthaltentoonstelling, ‘Black Album / White Cube’ over de wisselwerking tussen hedendaagse kunst en popmuziek. Ze krijgen een rondleiding van curator Eva van Diggelen en maken vervolgens Jamie Deens doorlopende opdracht ‘muziek surpise’: studenten verdiepen zich in een specifiek, betekenisvol nummer van een ander en brengen daar vervolgens een ode aan middels een beeldend werk: fotografie, performance, tekening, schilderij, sculptuur, video etc. De studenten luisteren drie weken lang elke dag naar het nummer en maken een werk dat ze in augustus presenteren. Pris Roos neemt de studenten mee op Zuid, naar haar eigen atelier en Niffo galerie/recycle studio. Deze ligt in de Afrikaanderwijk en heeft een educatieve en maatschappelijke functie. ‘Niffo’ betekent in straattaal ‘neef’ en verwijst hiermee naar de familiale sfeer van de galerie, waarin allerlei doelgroepen bij elkaar kunnen komen met behulp van kunst in uiteenlopende vormen. De rest van de week zijn de studenten lekker aan het maken en werken ze aan de lopende opdrachten.

DSC_0058 (2)_LR.jpg
foto: Dik Kreuk

In Crooswijk gaat groep 2 aan de slag met de opdrachten die groep 1 vorige week heeft opgepakt: de Wibra-winkelopdracht, de ‘versleten herinnering’ opdracht van PJ Bruyniks en de ‘niets doen’ opdracht van Quinda Verheul. Ook de lasser Sasja kwam weer meerdere dagen langs, de studenten wilden erg graag zijn skills leren. De week is verder gevuld met veel vrij werk, wandelingen door de buurt en een rollenspel van kunstenaar Roxette Capriles.

AYCASummerSchool Start w-29_LR.jpg
Foto: Desirée Schippers
AYCACROOSWIJK20 LR.jpg

Zaterdag Summerschool

Door een groot aantal aanmeldingen voor de Summerschool dit jaar is er naast de fulltime Summerschool ook een groep voor de zaterdag, vol met enthousiaste studenten! Ook zij werken aan de Wibra-opdracht en de ‘versleten herinneringen’. De studenten beginnen ook aan een 3D-werk die ze gezamenlijk in de groep bespreken. En de ‘favo’ opdracht over favoriete kunstenaars of kunstwerken komt ook hier voorbij.

AYCASummerSchool Start w-14_LR.jpg
Eerste dag Summerschool in Kunsthal Auditorium, foto: Desirée Schippers

Week 1
Dinsdag 14 juli t/m vrijdag 17 juli

De kop is eraf! 25 studenten van de Summerschool komen voor het eerst bijeen op dinsdagochtend 14 juli in het Kunsthal Auditorium. Verwelkomd door de All you can Art kunstenaars, beginnen ze enthousiast aan de dag. Na de introductie splitsen de twee groepen zich op: groep 1 werkt deze week in de Kunsthal en groep 2 in Kunstruimte Crooswijk. Elke week wisselen de groepen van locatie. Kunstenaar Liesbeth Labeur zet de Kunsthalgroep aan het werk met een gezamenlijk gemaakt groepsportret en Renee van Tol introduceert de doorlopende rode draad opdracht ‘Catch of the Day’. De studenten zijn hier zes weken mee bezig: ze maken elke dag een werk aan de hand van een moment dat ze is bijgebleven vanaf het wakker worden tot de aankomst bij de Kunsthal. Elke ochtend warmen de studenten op met yoga gegeven door kunstenaar Pris Roos, waardoor de studenten een moment kunnen nemen om tot inkering te komen en zich te concentreren voor de rest van de dag. Pris neemt de studenten ook mee in de openbare ruimte om de omgeving van de Kunsthal te verkennen en beelden te bekijken. Dit resulteert in een opdracht om zelf een beeld te maken dat opgaat in de omgeving. De week wordt afgesloten met ‘tekenyoga’, georganiseerd door Liesbeth en Pris, een beeldentour langs de eigen beelden van de studenten in de openbare ruimte en een workshop grafiek van Liesbeth. Er wordt gereflecteerd op de afgelopen week en er is een open mic.

All you can Art 5_Kunsthal Rotterdam_16 juli_Foto Jamie Deen (2)_LR.jpg
foto: Jamie Deen

Groep 2 begint de Summerschool in Kunstruimte Crooswijk, gevestigd in een voormalige Wibra. De eerste opdracht die de studenten dan ook krijgen is om in gedachten een outfit, huis-tuin-en-keukenartikelen en voedsel te winkelen (All you can Shop) om hun identiteit mee uit te drukken. Vervolgens motiveren ze hun keuze. Kunstenaar PJ Bruyniks introduceert de doorlopende opdracht ‘De Versleten Herinnering’: de studenten bedenken, beschrijven en tekenen vijf à tien versleten herinneringen. Dat wil zeggen dat ze een bestaande herinnering – bekend of minder bekend, persoonlijk of een verering – zoals het geluid van het terugspoelen van een videoband, een vaste huistelefoon, maar ook monumenten of standbeelden. De studenten kiezen hier één herinnering uit en gaan ze als het ware upcyclen. Hoe kunnen ze deze herinneringen en vereringen ombouwen en hergebruiken? Kunstenaar en host vanuit Kunstruimte Crooswijk Quinda Verheul begeleidt voor het eerst de doorlopende opdracht ‘Niets doen’. De studenten zitten tien tot twintig minuten stil, met de ogen gesloten. De studenten schrijven vervolgens op en geven weer welke kleuren en vormen ze hebben gezien en wat hun ervaring was. De studenten krijgen huiswerk mee om hun favoriete kunstenaar en stroming op te schrijven en het de volgende dag in vijf minuten te presenteren. Ze trekken ook in Crooswijk de buurt in en verzamelen materialen voor hun eigen projecten. Buurtbewoner Sasja leert de studenten lassen en solderen. Elke vrijdag neemt Summerschool alumnus Dik Kreuk een groepje studenten mee naar Verhalenhuis Belvédère op Katendrecht. Een plek die door middel van kunst, cultuur en (persoonlijke) verhalen zo veel mogelijk mensen met elkaar en met de stad wil verbinden. De afsluiting van de week in Crooswijk wordt georganiseerd door host van Alfabetsoep Mizt aan de Maas: vanaf 17.00 uur is er een spoken word sessie met een gast, deze week Michline Plukker. Vervolgd door een open mic waar iedereen aan kan meedoen!

All you can Art 5_Kunstruimte Crooswijk_17 juli_foto Quinda Verheul (7).jpg
Weekafsluiter met Alfabetsoep, foto: Quinda Verheul

Zie ook

Kunsthal Rotterdam is open!
Alleen online tickets. Boek nu je tijdslot. Lees hoe je samen met ons zorgt voor een fijn en veilig bezoek.
Boek nu